pondělí 26. listopadu 2012

Neměnit, jen mít rád

Vzpomínám si na jeden rozhovor v rádiu, je to už dlouho a už vůbec nevím, kdo s kým se bavil, ale pořád se mi vrací jedna věta, jeden citát, který tam zazněl. „Když jsem byl mladý, myslel jsem, že musím lidi měnit, aby svět byl lepší, ale teď vím, že jsem je jenom měl mít rád.“

Asi nejvíc se mi vybavuje v souvislosti s paní učitelkou našeho prvňáčka. Je na ní vidět, že má „svoje“ děti ráda, její práce jí nabíjí a dělá ji i po letech s nadšením. Zároveň i respektuje individualitu dětí a ponechává jim v rámci možností (a asi i školních osnov) jejich tempo a styl. Bohužel nemáme ve svém okolí finančně ani časově dostupnou montessori školku nebo školu, takže se jedná o paní učitelku z úplně normální, běžné, státní základní školy v Praze, kterou máme hned vedle domu. Nějak jsem jí tam nečekala, to přiznám a připravovala jsem se na nejhorší (včetně domácího učení…). O to větší překvapení mě v září čekalo. 
Pořád si myslím, že ty takzvané alternativní směry vyučování (jak se jim dnes spíše pejorativně říká), včetně mého milovaného Montessori, jsou k dětem vlídnější, mohou je lépe připravit na život a rozvinout jejich schopnosti, zodpovědnost i obyčejnou lidskou slušnost. Na druhé straně tím nejdůležitějším školním průvodcem je pro děti vždy jejich učitel. Je jim příkladem a oni ho ve spoustě věcí zcela automaticky zrcadlí. Takže si dovolím trošku parafrázovat úvodní citát: "Dříve jsem si myslela, že jedině vyzrálý Montessori učitel je pro děti ten správný, dnes už vím, že je hlavně musí mít rád."

Žádné komentáře:

Okomentovat